Vadå vare' hur långt som helst förut eller?

image21image22
För en nybörjare som mig, vad är det som gäller?
Idag var andra gången någonsin för mig. 21 år snart varav 20,5 helt utan någon som helst kontakt med fackman på området.


Det handlar förståss om frisören.
Finns det några särskilda förhållningsregler? Vad är standard liksom?


1. Vid själva ingången i en salong, vad är kutym då? Frågar jag bara rätt ut om det är möjligt att ordna till en stilig sidbena här och nu eller ska jag gå lite mera timmitt fram och undersöka möjligheter till tidsbokning? Är det ok att bara gå in och slå sig ner och läsa Svensk Dam Tidning inväntandes att en frisör ska ta kontakt med dig? Är det ok att inte vara så jättesnygg i håret?


2. Ok säg att du nu lyckats komma till det stadiet då du ska slå dig ner i frisörsstolen. Säg att du vet med dig att du inte tvättat håret på ett par dagar samt att du har lika många dagars lager av hårspray i detsamma (det handlar inte om dålig hygien, bara om en precis och väl dokumenterad metod för en bra frisyr), säger jag då det sneglandes på handfaten i vilka jag sett att man kan bli schamponerad i på plats.
Är det vanligt att man klipper sig helt uppochner ändå?


3. Det är ju inte det att jag vill att det ska ta lång tid, men när luggen skulle trimmas någon cm på Guldlock före mig kostade det 80:-.
För att klippa hår runt hela mitt huvud med sax behövdes bara 10 min.
Det kostade 280:-. Även om jag var en av bröderna Bronett borde det rimligen funnits mer hår att klippa än i den cm längst ut i Guldlocks lugg.
Priset baseras väl inte på hur mycket hår som klipps av helt utan någon som helst hänsyn till en sådan sak som symetri?
Är en frisör som klipper snabbt en extra duktig frisör och tvärt om. Finns det ett förhållande mellan snabbare klippning och ökad omsorg för själva frisyren?


4. Får jag kamma till min frisyr efter det att frisören gjort sin lila slut touch? Är det ok att som kille be om hårspray istället för vax eller annat messmörsliknande?


Jag tar tacksamt emot tips och råd.

Kommentarer
Postat av: David

ok, min dagsaktuella frisyr till trots har jag viss
erfarenhet, så sent som i höstas, av möten med denna yrkeskategori. jag ska bemöta din nyfikna nybörjar-undran så gott jag kan.
1. allt du tar upp borde vara kosher, men jag ska inte säga att jag vet om nåt av alternativen av frisörerna anses som tecken på dålig karaktär eller liknande. vill man vara organisatorisk och helt och hållet på den säkra sidan (särskilt om salongen i fråga inte riktigt uppskattar det här med drop-in) kan man ringa och boka tid i förväg.
2. om du vill take the egde off en eventuell skam över att komma in till en håruppiffningsfirma med smutsigt hår kan det kanske vara en idé att lite kallt och lätt blasé droppa en kommentar undersökandes den aktuella frisörens önskemål rörande hårets renhetsgrad vid friseringsfasens inledning (med en subtil antydan om ditt hårs status just denna dag). ett lite mer försiktigt altenativ kan vara att bara påpeka att du inte har tvättat håret och så får allt utvecklas därifrån. i annat (tredje) fall, menar min erfarenhet, kan man både klippas oschamponerad i fall där hårets nedsmutsning är av den mildare graden, eller helt sonika bli ombedd att först följa med till handfatet för en redig tvagning innan hårmängdsreduktionen kan börja.
rent uppochner har jag aldrig blivit klippt. jag har bara varit med om fall där jag fått sitta i en stol framför frisören. det kanske vore effektivt, dock, att klippas uppochner (hängandes månne?) eftersom man då inte behöver kamma och hålla ut håret i dess fulla längd för att överblicka och sedermera kunna kapa önskvärd mängd - allt skulle ju då hänga rakt ut (ner) och det blir direkt tydligt hur långt håret är och vart det ska kortas av.
3. det oproportionella i frisersalongernas (ocker-)priser är ett väl känt faktum. det blir desto mer märkbart när man som jag kommer till den punkt där man både är relativt korthårig och har drabbats av en minskad mängd hårstrån. hursomhelst. rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att med lagstiftningen mot diskriminering (du vet, förbjuda olika åldersgränser för könen på krogen, osv) försvann också könsuppdelningen i frisörernas prislistor (jag kan som sagt ha fel, men gillar denna orsakskedja och kommer därför fortsätta resonemanget till punkt). enligt den kloka logiken blir det då naturligtvis så att manspriserna höjs till kvinnopris-nivå och inte tvärtom (och ett visst mått av mötas halvvägs-metodik kan säkert också skönjas). det kanske är lika bra egentligen, diskriminering är ju av ondo, och dessutom finns det ju långhåriga män och korthåriga kvinnor (och en stor gråzon mittemellan), vilka inte ges något utrymme i den uppdelade prislistan.
proportion borde kanske styra priset, precis som tid och materialkostnad gör (hårfärgning kostar ju extra), men gärnsdragningen mellan kategorierna kan utgöra ett problem. det vore väl lite osmidigt att börja väga det avklippta håret à la hårklippning i lösvikt liksom, även om man kan tycka att hårmängd borde vara åtminstone delvis avgörande (se första bilden i googles bildsök på 'afro' för förklaring). det enda rimliga kvarvarande alternativet kan alltså vara tids- och materialåtgång.
4. detta är en känslig sak. att själv be om vilken substans som ska användas för detaljutformningen borde vara ok. att däremot ställa sig upp och själv fixa håret har jag alltid upplevt som ett litet problem, förutom i de fall då frisören sagt "du kan ju fixa till det själv som du vill ha det" (vilket väl egentligen borde resultera i ett lägre pris, se 3). ett ställe där jag varit kund hade en toalett precis vid in-/utgången där jag brukade smita in och rätta till de felaktigheter som är oundvikliga när främlingar ska fixa till ens frisyr. annars har det varit kutym för min del att snabba mig hem, duscha bort alla stickiga hårstrån och eventuella oönskade stylingprodukter, för att sedan skapa den frisyr som jag tänkt och med stor säkerhet misslyckats förmedla till den auktoriserade saxsvängaren. det har i allmänhet fungerat, med undantag för de fall där frisören gjort nåt helt galet (se nedan) och där jag i det parallella universumet (se nedan) trott allt varit frid och fröjd och till och med sagt att de nog kan kapa lite till, bara för att sedan i hemmets trygga vrå upptäcka att allt gått åt helvete och håret klippts alldeles för kort (se thinnerdust sista spelning och efterföljande inflyttningsfest hos er i gbg för vidare förklaring).
Slutligen: det enda du missat i ditt resonemang är de dokumenterade inslagen av tvärtomspråkets ikraftträdande som sker när man kliver in i det parallella universum som frisersalonger utgör. "Bara korta lite grann" kan lätt bli militärsnagg, osv. vidare har du missat det humoristiska i vissa kunders önskemål, där "ja, jag vill ha det si och så på sidorna och så lite längre uppe på huvudet" kanske är det mest skinande exemplet med sitt stora inslag av omöjlighet.
jag ber avslutningsvis om ursäkt för eventuella osammanhängande grejer då en korrekturläsning av denna maratonkommentar känns som ett övermäktigt företag just nu. taco hej.

Postat av: ohan

backar och stockar

2007-08-20 @ 18:24:59
URL: http://ohan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback